- Startera Consulting
Hediye çeki vermenin vergisel boyutu…

Şirketlerin sürekliliği için satışın önemini tartışmaya çok gerek olmasa da satışlar nasıl arttırılır konusu her zaman uzun uzun tartışılır. Bugünden daha fazla satış yapmak için kullanılan onlarca yöntemden biri hem online hem de offline kampanyalarda sıkça karşımıza çıkan hediye çekleri…
Biz de bu yazıda hediye çeklerinin hem finansal tablolarımıza yansımasına hem de vergisel durumuna bakalım istedik.
Birinci örneğimiz söyle olsun: Müşterimiz 250 TL alışveriş yaptığı için 50 TL hediye çeki kazansın ve hemen bu çeki kullansın. Yani kasaya elinde 300 TL’lik ürün ile gelsin (tüm rakamlar KDV hariç). Bizim de bu ürünlerdeki kâr marjımızın %40 olsun. Bu durumda net kar hesaplamamız ve vergisel sonucu şöyle olacak:
Hediye Çeki
Brüt Satış 300
Satış İndirimleri (-)
Net Satış 300
Maliyet (180)
Brüt Kar 120
Satış, Paz. Gideri (50)
Net Kar 70
Vergi (%22) (15,4)
Vergi Sonrası Kar 54,6
Yukarıdaki örnekte amacımız müşterilere %20 avantaj sunarak (250 TL x %20 = 50 TL) satışlarımızı arttırmaktı. Böylelikle 250 TL yerine 300 TL’lik satış yaptık.
Öte yandan, 250 TL’lik alışveriş yapan müşteriye %20 indirim sunarak, 300 TL’lik ürün sattığımızı düşünelim. Bu durumda, indirim yapmak yerine hediye çeki vermenin daha düşük maliyetli olacağını görüyoruz, bu da işin ticari faydası.
Hediye Çeki İndirim
Brüt Satış 300 300
Satış İndirimleri (-) (60)
Net Satış 300 240
Maliyet (180) (180)
Brüt Kar 120 60
Satış Paz. Gideri (50) (-)
Net Kar 70 60
Vergi (%22) (15,4) (13,2)
Vergi Sonrası Kar 54,6 46,8
İkinci örneğimizde ise, okulların açıldığı dönemde düzenlediğimiz kampanyada verdiğimiz hediye çekinin bir sonraki alışverişte kullanılması durumunu inceleyelim. İkinci alışverişte genellikle hediye çekinden daha fazla tutarda ürün alındığından 50 TL’lik çeki kullanmaya gelen müşteriye 100 TL’lik ürün sattığımızı düşünelim:
1. alışveriş 2. alışveriş TOPLAM
10 Eylül 5 Ekim
Net Satış 250 100 350
Maliyet (150) (60) (210)
Brüt Kar 100 40 140
Satış Paz. Gideri (-) (50) (50)
Net Kar 100 (10) 90
Vergi (%22) (22) (-) (22)
Vergi Sonrası Kar 78 (10) 68
Hediye çekini kullanması için müşteriye 2. alışverişi yaptırabildiğimizde hem toplam satışımızı hem de toplam karımızı önemli ölçüde arttırabilmiş oluyoruz. Ancak, bu senaryoda ödediğimiz verginin normalden daha yüksek oranda gerçekleştiğini görüyoruz çünkü 50 TL’lik hediye çekini 1. alışveriş esnasında Satış Pazarlama Gideri olarak dikkate alamadık ve Eylül sonunda, 3. Geçici Vergi hesaplamasını yaptığımızda hediye çeki hariç karımız üzerinden vergi ödemek durumunda kaldık.
Genel orandan daha yüksek yüzde ile ödenecek vergi sonucunu görmemek için 1. alışveriş ile hediye çeklerinin kullanıldığı 2. alışverişi vergi hesaplamalarının yapıldığı 3’er aylık dönemlerden birisinde buluşmasına ve her durumda aynı yıl içerisinde olmasına gayret göstermeliyiz. Eğer bu şekilde zamanlamalara dikkat edersek yukarıdaki tablomuz alttaki şekilde bizim lehimize değişecektir:
1.alışveriş 2. alışveriş TOPLAM
10 Eylül 25 Eylül
Net Satış 250 100 350
Maliyet (150) (60) (210)
Brüt Kar 100 40 140
Satış Paz. Gideri (-) (50) (50)
Net Kar 100 (10) 90
Vergi (%22) (22) (-) (19,8)
Vergi Sonrası Kar 78 (10) 70,2